Den där gången...

.. för en månad sedan som jag skrev sist, då hade ni allt koll va? Men sedan dess har det hänt en hel jäkla del! Vart ska jag börja?
 
Kanske med att berätta varför jag inte har skrivit? Jag behövde helt enkelt frihet från mig själv! På något sätt kändes det som att denna blogg endast vart för alla andra och inte mig själv. och detta faktum gjorde att det på en gång blev jobbigt att skriva. Så jag passade på att släppa allt och bara köra mitt "verklighets-race" och se till att boa in mig i nya staden och vänja mig vid nya rutiner istället, vilket passat utomordentligt bra! I alla fall tänkte jag ta i så korta drag som möjligt, det "viktigaste" och roligaste som hänt sedan sist.
 
Jönköping:
 Avslutade någonstans vid Jönköpings tävlingen. Var egentligen endast en rätt så OK tävling, men vi avslutade på bästa sätt. Bella hoppade som en tok (Och var en riktig tok innanför pannbenet!!!) och tog hem tredje priset, vilket kändes fantastiskt roligt!
 
Strömsholm: 
Efter Jönköping tog vi oss vidare till Strömsholm där hästarna och även jag verkligen inte var på topp. Hästarna var galet spända, och konstigt nog framförallt Bella!? Hon som aldrig, aldrig är en spänd, åtminstone inte på det sättet att hon står emot och blir tittig. Jag lyckades även med att inte hålla koll på någonting och det vart en minst sagt dålig tävlingshelg. Men helt kan jag inte klaga, då Bella faktiskt hade ett pris med sig hem från 130 klassen på fredagen.
 
Åkte i alla fall hem och kickade ass med att få igång formen till Billdal. Hade fått ett väldigt långt kvitto från Strömsholm vad som behödes få på plats om Billdal skulle bli en lyckad tävling. Jobbade verkligen på med fullaste precesion och bästa upplägg och satte oss i lastbilen och åkte ner den långa vägen mot Billdal, med ett härligt stopp hemma i Värmland. Måste säga att det var underbart att äntligen få andas in hemma-doften efter så lång tid!
 
Billdal:
Fredag
Väl i Billdal kändes det som att allt bara föll på plats. Så fina de var! Kändes som att allt det man jobbat med under året bara kvitterades ut i en rasande fart! Så avspända, säkra, försiktiga och så fina! Båda gick runt felfritt i fredagens 135 klass, kändes galet bra!
 
Lördag
Under lördagen hoppade Curre en 130 klass, där han hade två ner, en riktig fis-rull och en liten miss från min sida då jag vart lite sen att stötta upp yttersidan, men OJ så han hoppade så där härligt och enkelt som bara han kan denna helg! Han har känts spänd, tung och inte alls sig själv enda sedan vi gått in från alla utomhustävlingar, men denna helg verkligen seglade han över hindrena högt, försiktigt, lätt och enkelt. Som det ska vara helt enkelt! Här avslutade även Curre sin helg, väldigt välförtjänt.
 
Bellas lördag bara stämde! Allt föll på plats och så fint hon hoppade! Hon verkligen höjer ribban och överraskar bara mer och mer för varje gång vi hoppar känns det som, herregud! Vi lyckades till slut segla i mål som 2:a i 140 klassen, kvalet inför Young Rider Cupens 145 klass som avgörs på söndagen. Överraskande och underbart! Kvitto!
 
 Söndag
Under söndagen hoppade hon om ännu bättre! Hon var dock väldigt het, men ville absolut vara felfri! Rev ett plank väldigt tidigt. Han rida nästan genom hela svängen efteråt inna den ramlade, hon hade dessutom hoppat högt och väldigt väl över, så jag kan inte riktigt förstå hur hon kunde riva den då jag inte hörde att hon var i (Vilket hon heller inte borde varit med tanke på hur hon hoppade) men ibland känns det ju som de där planken bara kan ramla av själva vinddraget.. Sådant brukar aldrig störa mig, men detta fick mig faktiskt att bli ofokuserad. Nästa hinder kom väldigt fort och i och med att jag för ovanlighetens skull blev ofokuserad, vart jag direkt sen. Hon försökte verkligen hoppa felfritt, men vi låg alldeles för nära och det gick inte att skapa mer plats än det vi gjorde. Tyvärr vart hon då lite spänd och smög av en till på vägen, fortsatte dock hoppa strålande! Så surt bara, för felen kom för att det ena gav det andra lite grann, men avslutar ändå med en galet bra känsla och runda, som jag även fick bekräftat av snälla Emma som hjälpte till med lite bangång och planering.
 
Måste bara säga hur överraskad de gör mig och hur galet fina och bra de har hoppat i helgen! Vi lyckades verkligen plocka fram extra reserven till årets sista tävling.
 
Marion Zeta:
Veckan efter Billdal var min vän och stallkompis Alma Ranebo iväg på lite härlig solsemester och passade på att lämna sitt förtroende med en av henne väldigt fina hästar till mig. Det handlade om hennes lilla (Och ja, jag menar bokstavligt lilla) Marion Zeta. Vi hade en del väldigt roliga stunder uppe i ridhuset, och en dag fick hon en skön vila och en annan fick hon endast gå ut och gå. Men de andra resterande dagar som vi hade i ridhuset var verkligen en fröjd! Det är en alldeles underbar liten häst som har ett naturligt rörelsemönster som heter duga! Mitt uppdrag var endast att underhålla henne tills Alma kom hem, i ca 20-20 minuter. Därav blev det underhållsridning. Såg till att vara noga med den långa, låga formen neråt, framåt på bettet, så hon riktigt såg till att stretcha ut ryggmusklerna, smatidigt som jag jobbade på att hon måste hålla in sidorna, då hon gärna går lite snett i och med att hon är mycket svagare i höger bak. Därför är det viktigt att vara noga med rakheten så hon går av på båda bak och inte fuskar. Lekte även en del med byten och var noga med att hon inte fick pipa iväg, vilket hon gärna vill emellanåt. Veckan med Marion har verkligen funkat toppen och det har varit väldigt roligt, och det har varit väldigt roligt att få ha Almas förtoende rörande min skötsel av henne.  
 
Idag:
Det här var en summering av det som har hänt sedan jag skrev för er sist. Sedan dess har jag och hästarna hunnit varva ner och ta lite ledigt. Vi kör det hela på lite halvfart och denna vecka har de nästan inte gjort något alls. Gått ut någon enstaka gång och annars skuttat runt i sina hagar. De är verkligen pigg och glada, och jag tror även de känner sig så fräscha som de ser ut. Det är otroligt härligt att se dom så glada och fulla av liv som de är, och varje morgon rullar de sig minst två gånger var. Passar på att ha dom på halvfart nu för att kunna fixa iordning här hemma. Håller fortfarande på att försöka göra ett rum av det som ska bli mitt rum, men för tillfället mest liknar en avlastningsplats, men nu har jag tid och det börjar allt likna något! I dagarna var jag även på Ladies Night och lyckades vinna en träningssemester till Turiket. Se där! Anitngen är det livets sätt att säga till mig att jag nu gått över gränsen för trivselrund eller att det är snygga killar incoming i mitt liv. Hur som helst verkar det vara tid för mig att verkligen ta tag i min enskilda träning!
 
Kan även med förväntan berätta för er att jag har en London resa upcoming om endast ett par få dagar.. Blir en long weekend som ska bli helt fantastisk. Vi har så mycket planer för hur vi ska spendera vår tid i London så vår visit kan inte bli annat än helt outstanding! 
 
Så nu vet ni lite mer om vad som händer i mitt liv här igen. Har lyckats boa in mig i Stockholm på ett bra sätt hittills och jag måste säga att alla nya, fina människor som blivit en ny, vardaglig del i mitt liv är en stor faktor till att jag anpassar mig så bra.
Puss och Kram från ert eget Denise-land
 
 
Glöm inte heller att följa mig på instagram (ddenisenyberg) där jag uppdateringen är lite bättre ;-)
 

Kommentarer
Postat av: fijus

INSTAGRAM ÄR INTE ALLS BÄTTRE!!!!
och vem ska du ha med på träningsvecka i turkiet? du har inte tänkt på din efterlängtade kusin som tänkt komma på besök någon helg? :)
puss på dig!

Svar: haha jo det är den visst! Och det är väll klart att jag har ;) Du får banne mig ta och komma hit nu!!! :)
Denise Nyberg

2012-11-08 @ 21:32:20
Postat av: MIA

har precis börjat läsa din blogg vilket ja tycker är jätteroligt!
men ja undrar var har du flyttat å varför har du inte bott med din familj förut!???? ha de bra i london =)

2012-11-19 @ 19:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0