Hästigt

Nu har jag bestämt mig för att äntligen lyckas publicera detta efterlängtade hästinlägg som blivit efterfrågat där jag kommer berätta mer om mina hästar. Jag har valt att endast presentera de som vi har hemma och som jag rider och vi håller på med dagligen. Har några hästar utlånade också, men det är roligare att dkriva om de hästar som nämns dagligen på bloggen så ni vet vilka jag pratar om och inte blandar ihop hästar hej vilt! Hoppas det inte blir till en besvikelese!


Landcruiser, e. Landlord vallack 12 år
Landcruiser är även känd som Curre eller Curt. Han är en av de som är mest rutinerad och har tävlat upp till och med 150cm klasser innan han hamnade i min ägo. Själv har jag ridit upp till 140cm på honom. Jag fick Curre förra året i februari och hann innan sommaren kom debutera både min allra första 135cm och 140cm. När sommaren kom drog han tyvärr på sig en nackspärr (Av alla saker här i världen, jag vet!). Vi valde att sätta igång honom en lång tid efter, för att vara säkra på att inget satt kvar. Däremot gick han på rakt spår, fritt med huuvdet på uteritter hela sommaren, då han blev ledsen över att bara stå och vila. Curre är en vaken kille som både är känslig, stark och försiktig. Eftersom att han fick vila så länge förra året och endast gick några tävlingar i början av året och i slutet av året har jag fortfarande känt att jag har varit i fas med att lära känna honom, och inte riktigt hittat knapparna och rätt komminikation med honom. Nu ligger jag däremot i en fas där jag känner att jag har hittat de flesta knapparna på honom, vilket även gör att han blir mer och mer avslappnad och därför blir känsligare, försiktigare och mindre stark. Lättare att rida helt enkelt. Skilnaden mot förra året och detta år är att vi är ett mycket mer sammansvetsat par nu som gör att allt blir mycket mer bekvämt, säkert och enkelt. Jag tycker om denna häst väldigt mycket! När han slappnar av hoppar han som få och han är väldigt, väldigt rolig att rida på backen. Kan allt, vet allt, gör allt med minsta möjliga hjälper. Så underbar! Han är världens bästa läromästare och varje ridpass är ett roligt ridpass på honom. Dessutom är han väldigt personlig på sitt eget Curre-vis.


Tin Tin, vallack 4 år
Här har ni det senaste tillskottet i familjen! Vår fina lilla 4-åring. Tin Tin kom hem i vintras och är en mycket försiktig och godhjärtad kille. Han försöker alltid sitt bästa, samtidigt som han är väldigt rädd om sig och försiktig. I början var han mycket tillbakadragen och rädd samt på sin vakt när det kom till mänsklig kontakt. Vi har sakta byggt upp ett förtroende så han ska vara trygg med oss och i sin relativt nya omgivning. Nu är han vädligt fäst vid oss och betydligt mer avslappnad. Dock är han fortfarande försiktig när vi ska göra nya saker, så vi låter det ta tid med honom så han lär sig att slappna av och inte får ett bakslag. Hittils har han börjat bli longerad med sadel på och stibyglar nere, samt att vi står på en pall och drar och klappar på sadeln och rumpan ordentligt på honom och det accepterar han väldigt  bra nu. Tin Tin är väldigt fin att se på och jag kan knappt vänta tills det är dags att börja rida på honom. Jag har en känsla av att han kommer vara underbar att rida och att vi kommer passa mycket bra samman.


Viva's Cordelie, e.Cornetto sto 6år
Cordelie är min mest lovande unghäst som mamma har fött upp själv. Det är en dam med riv i som har en positivitet som räcker och blir över till hela vår jord. Varje dag är en ny, spännande och extra rolig dag i hennes liv. Har aldrig tidigare haft en häst som varenda dag, hela året om, är lika glad och entusiastisk över varje nytt arbetspass. Cordelie är väldigt stor och vi har tagit det varsamt med hennes utbildning då hon tidigare varit väldigt ranglig och inte alls växt i sin kropp. Detta år känns hon däremot 100 gånger mer ivuxen sin kropp, även om hon inte matchar den riktigt än. I alla fall så känns hon 100 gånger stadigare och inte alls lika ranglig och vinglig. Cordelie är en mycket känslig och försiktig häst, även om hon inte alltid har lättast för sig med sin stora kropp, dock är hon trots den väldigt smidig och mycket fin att betrakta. Jag tycker hon hoppar väldigt trevligt och runt, med mycket bra ryggverkan och hon är väldigt härlig att rida. Denna häst tro jag på mycket inför framtiden. Hon har vid ett par tillfällen visat vad som verkligen finns där under skinnet på henne och jag säger bara: VILL HA MER! Är väldigt förtjust i denna häst och det ska bli väldigt roligt att få vara en del av hennes framtida utveckling.


Cascabel HH, e. Cardento sto 11 år
Cascabel är även känd som Bella eller Belle. Detta är min första häst som jag rider alla större saker på. Bella har tidigare gått till och med 150cm klasser och vi har tillsammans ridit upp till 145cm. Bella är extremt känslig, samtigit som hon kan vara en dam då och då och bli okänslig hon med. Men till den största delen är det fina, lugna små hjälper som gäller när man rider henne. Varje dag jobbar vi med ryggen på henne, då hon lätt faller tillbaka med den och blir lite snål i ryggverkan. Vi vill dock ha en hållbar Bella, så jag fokuserar mycket med att arbeta henne så ryggen gynnas varenda dag. Precis samma arbete sker med de andra hästarna, men jag är extra noga med att hon verkligen använder sin rygg i och med att hon är expert på att slinka undan. Dock har hon börjat tycka att det är mer och mer bekvämt att använda den så under markarbete använder hon den mycket flititgt och enkelt. Nu försöker vi få henne att ta med ryggverkan allt mer stadigt in i hoppningen och det kommer mer och mer! Så roligt! Bella är en mycket positiv häst som har väldigt lätt för att bli stressad, så det gäller att vara lugn och avslappnad när man rider henne. Att rida henne när hon är avslappnad är en riktig fröjd och många gånger får jag slita mig från ridpassen på henne då man bara vill fortsätta och fortsätta och fortsätta. Att tävla Bella är bland det bästa med henne. Hon är totalt orädd, är alltid postiv och har ett GO som heter duga! Det är alltid full rulle i hennes värld och man måste vara noga med att hitta lagom så det inte blir för mycket eller för lite av det goda. Det är en helt underbar häst som har världens bästa vilja och bär mig genom allt. Hon lär mig så mycket och får mig framförallt att våga mer och att "bara köra". På grund av hennes fina personlighet och att vi blivit ett sådant sammansvetsat par så har vi tillsammans gjort saker som SM, massor av placeringar upp till och med 140cm (bästa placering ett 2:a pris), bästa juniorekipage internationellt och nu senast Morgondagens Vinnare under Göteborg Horse Show. Det som står näst på vår lista är inomhus SM i Flyinge denna helg och som vanligt ser jag fram emot ännu ett nytt äventyr med denna speciella häst.


Kommentarer
Postat av: Johanna

va hände med stoet ni tog från patrik?

2012-03-08 @ 11:06:57
URL: http://teamsommar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0