Jobb

Jag tänkte berätta lite mer om mitt så kallade "jobb". Som jag tidigare skrivit så knäcker jag lite hos äggbonden. Där ska vi (egentligen) gå in till hönsen på morgonen och plocka golvägg och ta bort eventuellt döda höner. Detta jobb gör däremot inte jag då jag är väldigt, väldigt fågelrädd sedan en liten incident för något år sedan. Har varit med Sara, som bossar lite på stället (Äggbondens dotter), och provat på och stundtals gick det faktiskt jätte bra, men så fort de sluta äta och det blev höns på båda sidor om mig som for runt som yra nötar så vart jag minst sagt stel. Absolut inte så jag får panik, men väldigt obekväm. Så som sagt, denna del hoppar jag över.
 
Efter rundgången inne hos hönsen är det dags för själva "äggplockningen". Äggen förs ut på ett band, de bruna först och sedan de vita, i ett annat rum. Där skrapar vi för hand (med hjälp av en kniv) rent de skitiga äggen, ställer upp de allra skitigaste äggen i äggbackar, ställer upp så kallade B-ägg, vilka är de som inte riktigt blir rena trots renskrpaningen och kastar de ägg som har eller går sönder. Lite längre fram staplas äggen i ett omfång av 6 backar/stapel och vissa ägg som är viktinställda hamnar som på två "balkonger", och där plockar man i äggen i pappkartonger som vi sedan ställer upp i äggboden. Efter plockandet ska allt rengöras.
 
Vi hanterar runt 35 000+ ägg om dagen och går allt som det ska så tar själva äggplockningen oftast 3,5 timmar och resten av tiden går åt till att hålla koll i äggboden och städa.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0