Arbeta metodiskt

Hej vänner! Igår hade jag min ena elevs (Om man får säga så? Gud det låter ju så töntigt! Är ju inte direkt en "legitimerad" tränare...) häst över och red lite. Det är en väldigt fin och smäcker D-ponny som mest består av fyra stycken långa ben. Han är verkligen inte stark än men för det betyder det ju inte att jag ska sträva efter det som är rätt och riktigt. När han hoppar till exempel så är han väldigt vinglig, ojämn och det är mest ben överallt. Men att jobba lugnt och konsekvent på ett och samma sätt tror jag är väldigt viktigt för att hästarna ska kunna bli starka, trygga och kunna hitta rätt anspänningsnivå.
 
Trots att det var långt ifrån jätte bra, så var det en stor bit på vägen, och att stärka och bygga upp något tar tid, och det är viktigt att man gör rätt! Jag använder mig av tekniker och metoder som jag tror och tycker fungerar då jag har erfarenhet av det, men samtidigt får man inte glömma bort att jag fortfarnade är i en utbildningsfas (Som man enligt mig är så länge man lever, dock mer specifikt/konkret nu när jag är så ung) så jag har självklart alla dörrar öppna för ny kunskap och nytt tänkande. Däremot tror jag det är viktigt att man håller sig på en stadig grund när man rider hela tiden (om det verkligen inte är nödvändigt att börjar om helt från början) så att man inte tappar bort sig alltför mycket när man möter på motgångar.
 
Förstår om detta inlägg kan verka lite snurrigt men det jag vill säga är att jag tror det är viktigt att man är öppensinnig men inte till den delen att man rider på nya sätt varje dag, då detta bara förvirrar, utan att man har en grund som man lägger till viktiga komplement på. Och tänk hellre långsiktigt än kortsiktigt, våga låt saker ta tid eftersom detta 9 gånger av 10 lönar sig i slutändan!
 
Ger er en liten filmsnutt från när jag hoppade ponnyn igår, och som jag sa, långt ifrån 100 men en liten bit på vägen. Den dagen han är stark och inte så extremt vinglig kommer han göra sig mycket bättre och benen kommer inte längre pipa iväg åt alla håll och kanter ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0