Igång!

Vi är igång! De senaste dagarna med hästarna har varit toppen. Vi har varit lite smått på kant med varandra ett litet tag nu men äntligen känns det som om att det har släppt! I torsdags red jag ut på dom i halkán. Tur att dom är vana sedan tidigare år som skogsboende hehe, så de tog sig fram lätt, utan problem i alla gångarter. Passade även på att trimma och gå igenom basic som fram och bak (Övergångar, växlingar och ryggningar), vilket funkade ypperligt. Härligt när man kan jobba dom även i skog och mark. Cordelie hade dock mest cirkuskonster för sig, något nytt på tapeten. Roligt att hon visar upp en lite mer lekfull sida, men dock något som inte får bli ett mönster, eftersom hon kan använda det för att slinka undan när vi jobbar mer preciserat sen.  Men som sagt, kan inte undgå att tycka det är roligt när det är lite fart och fläkt i dom!
 
Igår trimmade jag dom istället i ridhuset och WOW! Dom kan verkligen om dom vill! Bella var helt fantastisk, bland det bästa hon har gått. Så lång och låg, verkligen totalt eftergiven. Helt underbart! Hon är ju duktig på den biten annars också, ofta, men det här var verkligen the next level. Underbart! Sedan fick de hoppa idag. Bella och Curre var verkligen i sitt esse! Så dom hoppade. Bella överraskade med att vara extremt ambitiös med både rygg och bakben och Curre hoppade bara helt crazy fantastic! Kändes som att bakbenen skulle åka över huvudet på mig ibland, tokiga häst! Cordelie var också fin, men för att verkligen få ut de bästa sprången och ridningen så kräver hon så mycket framridning, annars blir det mest vilt. Dock vart jag väldigt glad över att hon blivit så kvick! Använde mig av fyra block och två oxrar, och på blockhindren försöker jag få ansprångspunkten så nära som möjligt utan minsta anspänning så de verkligen får jobba själv (Samma sak på oxrarna, men blocken är lite till för att verkligen sätta dom på prov. Absolut ingen hjälp från min sida!), och hon visade verkligen på kvicka fötter och otroligt god rygg och bakbensverkan.
 
Imorgon är tanken att de ska longeras och på eftermiddagen är tanken att jag ska ta mitt pick och pack och kila hem till skogarna för att fira nyår hemma. Men vägarna har inte varit roliga nu med balnkis, så vi får se hur det blir med den saken. Skulle dock vara skönt att få komma hem och andas in lite äkta naturluft igen :-)
 
Nu vankas det städning av rum, kan ju inte lämna en svinstia efter mig. Trevlig kväll!
 
Så här glad är jag över mina fina hästar just nu!
 

Kommentarer
Postat av: Agnete

Kommer du?

2012-12-30 @ 08:49:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0